Sila la like kalu anda like. HEHE

10 May 2011

panasss nye!!

aku rase sejak dua kejak ni.. suhu sekeliling mcm sgt panas la..
bukan siang je.. mlm pun aku rase sgt panas.. smpi kekadang tu susah nk tido sbb panas sgt..
tp last2 tido jugak.. ahaks.. mcm2 dah aku wat nk bg sejuk sket..

pasang kipas.. dah.. smpi 2 kipas aku bukak (kipas syiling ngn kipas duduk)

bukak baju.. dah.. smpi 3 helai baju aku bukak... ehh?? (haha)

bukak suar.. dah.. suar panjang, suar pendek, suar dalam je yg tinggal. (jgn bayang kn!)

mandi.. dah.. aku pon xtahu elok ke tak mandi wktu panas terik cani..

utk pengetahuan.. skrg ni aku kt shah alam..
sesape yg kt shah alam tu kompom rase gak ngn kepanasan yg lain mcm ni.. srius panass!
kalu rumah yg ada aircond tu xrasa kot.. rumah aku xda aircond..
dan waktu2 panas mcm ni.. byk ayat2 yg munkin akan korg dgr mcm

"baru panas duniaa..."

"woi.. bape kali ko nk mandii..."

"panas rr malas r g kelas.. "

"panas gila smpi xleh tido"

"sibet! mati lg laptop aku" (overheat)

hahaaa.. waktu panas2 mcm ni.. korg perlu lebih berhati-hati.. bukan ape.. byk bhyenye cuaca panas melampau ni.. antaranya mcm DEHIDRASI atau dlm bhase melayunye.. kehilangan air dari tubuh.. bukan air saje.. malahan mineral lain dlm darah spti potassium dan sodium yg berperanan dlm fungsi organ (ginjal, otak, jantung) juge boleh terhidrat.. wah mane aku tahu ni? haha.. En.Google kn ade..

jd ape yg korg perlu buat?

1. korg kene minum air byk2.. air kosong la sebaiknye.. mcm dlm tentera.. ade pepatah tentera mengatakan "dehydration is the worst enemy for soldier" (haha.. yeye je pepatah..) jd korg kene la minum air byk2 utk mengelak kn dehidrasi ni... igt! dehidrasi bole mmbawa kpd kematian..

2. mandi!! wahhh.. baru la aku tahu.. hehe.. mesti ramai yg suke mndi wktu2 mcm ni.. mndilah smpi 4-5 kali pon.. utk memastikan suhu bdn anda berada pada tahap yg optimum.. hoho..

3.kurangkn aktiviti luar.. hmm...aku rase mmg xramai yg nk wat xtvt luar wktu2 cani..

patu mende eh? dah xde idea la.. (sbnanye dah malas nk menaip ni.. ^o^) hmm... aku rse smpi sini je la kot.. igt.. jge diri baik2.. sayangi diri anda.. hhaaha..

aku terjumpa satu fakta ni.. (copy paste je)


Fakta :-


Kesan haba panas pada tubuh
20° Celcius - selesa, denyut nadi normal.
25° Celsius - peluh biasa.
30° Celsius - Ketidakselesaan.
40° Celsius - Kepanasan melampau, berpeluh, denyut nadi pantas, letih.
45° Celsius - Kepanasan melampau, peluh terhenti, panas dan kulit kering.



okey.. assalamualaikum.. 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts